רקע על התחדשות עירונית

תמ”א 38 – תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה. 

מאחר ובישראל מתקיימת רעידת אדמה חזקה בממוצע כל 100 שנים, מנסה המדינה לתעל את בעלי הדירות הישנות לחזק את המבנים בפני רעידות אדמה. רק בשנת 1980 נכנס בישראל תקן בניה מחמיר כך שמרבית המבנים שנבנו לפני 1980 עשויים להיחרב בעת רעידת אדמה חזקה. 

התוכנית הארצית תמ”א 38 הינה תכנית שנועדה לספק מענה לתקן 413 – תקן בניה ישראלי המחייב לבניה עמידה בפני רעידות אדמה שאושר בשנת 1975, ונכנס לתוקף בשנת 1980, לכן  מבנה אשר נבנה לפני שנת 1980 ושאינו בנוי לפי התקן זכאי להיכלל בתכנית זו. 

תמ”א 38 הוכנה ביוזמת המועצה הארצית לתכנון ולבניה ע”י צוות גדול של מתכננים ויועצים, תכנית זו נועדה להציע תמריצים כלכליים כמו מתן זכויות בניה נוספות אשר יממנו את עלות ביצוע חיזוק המבנה וקבלת פטורים מתשלומי מיסים שונים המאפשרים לדיירי הבניין, לזכות בחיזוק המבנה והפיכתו למבנה חדיש בטוח ומזמין וזאת ללא כל תשלום מצד בעלי הנכסים. 

חשוב לדעת כי המדינה החליטה שלא להאריך את תוקף התוכנית ולכן רק מי שיגישו תוכניות מסודרות לוועדה המקומית עד אוקטובר 2022 ייהנו מהטבות אלו. כבר היום ברור כי התוכנית החלופית המוצעת היא פחות מיטיבה עם בעלי הנכסים ולכן חלון ההזדמנויות הנוכחי הולך ונסגר.

עלות פרויקט חיזוק מבנה כנגד רעידות אדמה באופן פרטי והתאמתו לתקן הישראלי הינה יקרה וכרוכה בהרבה בירוקרטיה והמצאת מסמכים, לכן בעצם הענקת זכויות הבניה לחברה במסגרת חוק התמ”א, יתבצע הפרויקט בדרך המשתלמת לשני הצדדים – לחברה המשפצת ולבעלי הדירה. 

כחלק מהתמריצים בפרויקט תמ”א 38, ניתנות לדיירים ההטבות הבאות: 

חיזוק המבנה בפני רעידות אדמה על פי תקן ישראלי לבניה 413. 

עיצוב מחודש של כלל חזיתות המבנה. 

הוספת אלמנטים משפרים כמו מעלית משוכללת בטיחותית, איכותית ושקטה. 

הרחבת שטח הדירות הקיימות על ידי הוספת מרפסת לכל דירה. 

הוספת ממ”ד. 

החלפה של כל תשתיות הבניין: מים, חשמל, ביוב ותקשורת. 

עיצוב לובי מפואר. 

הוספת אינטרקום עם מצלמה. 

החלפת תיבות הדואר. 

שיפוץ ליבת המבנה: חדרי מדרגות, חיפויי קירות, מעקות, תאורה, ארונות חשמל. 

תכנון והקמת גינה חדשה ומטופחת על ידי אדריכל. 

הסדרת חנייה. 

ריצוף חוץ חדש. 

שיפוץ חדר האשפה, מקלט, חדר אופניים. 

הוספת מחסנים בקומת הקרקע. 

השלב הראשון והמיידי הוא ביצירת קשר לבחינת התאמת המבנה, בחינת ההטבות הניתנות לדיירים והעברת הצעה. הנייד של דרור 054-8009988